برنامج تأهيل ضحايا التعذيب

يقدم البرنامج العلاج والتأهيل النفسي قصير وطويل المدى للناجين من التعذيب من المصريين وغير المصريين، بدون تمييز، وبغض النظر عن الجنس أو الدين أو العمر ويقوم بعمل التقارير الطبية النفسية والعضوية لمن يرغب من الناجين من التعذيب من المصريين وغير المصريين، والإدلاء بالشهادة أمام جهات التحقيق حين يطلب منا ذلك.

الخط الساخن في حالة معرفتك بحدوث تعذيب لأشخاص تعرفهم، أتصل على هذه الأرقام: 01009952374 01000552793

شهادة

محمود إبراهيم عطويه 33 سنه، متزوج وعنده طفلين محمد 2 سنه وابراهيم 4 سنه قُتل على يد ضابط شرطه برصاصتين في مدينه المحلة الكبرى، وتم إخراج الحادث على أنه سرقه حتى لا يحاسب الضابط

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
ضياء الدين محمد حسين
شهادة

ضياء الدين محمد حسين 30 سنه مصري، مهندس برمجيات. ضياء من الشخصيات اللي عمره ما عمل مشكله مع حد في حياته محبوب من كل اللي حواليه وكان بيحب يصلي في الجامع وحب يعتكف في مسجد السلام بالقرب من البيت وفي الوقت ده أمن الدولة قرر ياخذ البطايق من المعتكفين، الأسماء دي كلها اتسجلت عندهم وشارك في الثورة، وكان بيحب يقضي معظم وقته في ألعاب الكمبيوتر.

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
سجن طرة مشدد الحراسة (العقرب)
شهادة

”إنت يا بني فاكر نفسك غاندي.. خليك كده جوع في نفسك وبرضه محدش حيعملك حاجة“

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
شهادة

بسم الله الرحمن الرحيم

إنه في يوم الاثنين الموافق 20/4/2015 في تمام الساعة الواحدة والنصف ذهبت الى شركة .... وجلست في الشركة حوالي خمس دقائق وكان متواجد بها .... و.... ودخل علينا أثناء هذه الخمس دقائق بواب العمارة.. ولما عرف اني موجود كان خارج الشركة كمين من الشرطة في انتظاري وهم لا يعرفوني، وعندما نزلت من باب الشركة إذا هم يمسكون بي من ذراعي الاثنين ثلاثة أفراد من المخبرين وأخذوا التليفون والفلوس الموجودة في جيبي والمتعلقات الشخصية الموجودة في جيبي مثل البطاقة وأوراق عمل الخ.

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
شهادة

بنتي عندها 17 سنة، في ثانوية عامة

بنتي نزلت مع البنات، نزلت بعيد عن المظاهرة.. كانت لوحدها. واحد قالها انتي ماشية فين؟ ماتمشيش من هنا، وشاورلها على مكان تمشي منه لغاية ما وصلت للمحل اللي اعتقلوا البنات فيه. حبسوهم والأهالي الشرفاء (البلطجية) قفلوا على المحل وضربوا البنات.

كنت قاعدة قدام التلفزيون بتابع.. لقيت كاتبين على المسيرة في ميدان سرور قبل قليل.

قلقت قلق شديد.. رحت للجيران. قلت أتصل والجيران يتصلوا بصفا، ماتردش.

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
شهادة

حسيت إني عجزت، حسيت جوايا ماعادش فيه نفس لا لضحك ولا لهزار، وفي نفس الوقت مش عارفة أتصرف مع عيالي. مش بنام. بيجيلي كوابيس عن جوزي وعن بنتي كوابيس من الواقع.. من الواقع. كل طلبي انه يتنقل سجن قريب مني علشان أقدر ألاحق

سارة محمد منتصر، 29 سنة زوجة المعتقل إيهاب الشحات العزب، 34 سنة، لديه محل لعب أطفال. لديهما 4 أطفال (شهد 5 ابتدائي، وعمر 1 ابتدائي، ومحمد وملك 4 سنين).

عن الأطفال

عمر في أولى ابتدائي

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
شهادة

حصلت مشاجرة بين طرفين من جيرانى-الاثنين أصحاب محلات-أنا كمان صاحب شركة، نزلت أفض الخناقة أنا واتنين من أولاده، واحد معاه بكالوريوس وواحد في ثانوية عامة.

جم أمناء من قسم شرطة الأزبكية ودخلوا عليا بيتي.. أنا أصلا ساكن في الموسكى وده مش مكان اختصاصهم.. قاموا بضربي أنا و أولادي بعد ما أخدونا الشارع تحت.. جابوا أحد أطراف المشاجرة، وهو برضه ساكن في نفس العمارة اللي أنا فيها، وضربونا كلنا في الشارع قدام الناس.. واحد من أولادي شايل الطحال من ٣٥يوم.. فضلوا يضربوا فيه لحد ما أغمى عليه في الشارع

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب
شهادة

أخويا معاق، بيعرج برجله اليمين ورجله الشمال مركب فيها شريحة ومسامير وايده اليمين مبتورة

كنت نايم جنبه في يوم في أول أسبوع في فبراير.. فجأة الجرس رن متواصل مع تخبيط جامد في نفس الوقت.. فتحت.. لقيت 11 ضابط ومخبرين.. قالوا لي عاوزين سمير (ليس اسمه الحقيقي) نسأله سؤالين ونرجعه.. وخدوه من على السرير

اتهموه انه حرق عربية شرطة وهرب هو وزمايله.. بعدها قبضوا على واحد صاحبه

برنامج تأهيل ضحايا التعذيب

الصفحات